Презентація досвіду роботи

МЕТОД ПРОЕКТІВ
у формуванні ключових
компетентностей молодших школярів


Метод проектів у формуванні ключових компетентностей молодших школярів

Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я памʼятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
            Конфуцій.     
Освіта ХХІ століття – це освіта для людини, її стрижень – розвиваюча, культуро творча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різно- манітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розʼязання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни [1: 108]
«Протягом навчання в початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний  та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій» - так говориться в Державному стандарті початкової загальної освіти.
Формування ключових компетентностей сьогодні є необхідним компонентом освіти.
Я вважаю, що серед різних інноваційних технологій формування ключових компетентностей учнів можна виділити метод проектів. Метод проектів відкидає одноманітність, посилює інтерес до навчання, розвиває творче, продуктивне мислення, вчить культури спілкування, поліпшує взаємовідносини між учнями, між учнями і батьками, максимально реалізує
єдність навчання, виховання і розвитку учнів. Він дозволяє створити в навчально-виховному процесі умови діяльності наближені до реальних, стимулює практичну діяльність, створюючи умови для комплексного формування ключових компетентностей учнів. Проектна технологія робить дитину творцем, а не виконавцем чужої волі.
            Передісторія цього методу сягає корінням у ХVІ століття. У 20-их роках ХХ століття метод проектів значно вплинув на розвиток радянської педагогіки. Від 1931 року на кілька десятиліть метод проектів зазнав забуття, оскільки методи навчання розглядались переважно як способи передання знань. Лише в 60-і роки ХХ століття в західноєвропейських країнах метод проектів зазнав свого другого народження.[3: 3]
На сучасному етапі «проектна діяльність» у педагогіці розглядається у двох аспектах:
1)    у контексті педагогічного проектування як процесу розробки окремими педагогами або колективами вчителів цілей і конструктивних схем їх досягнення, теоретичних моделей – навчально-виховних програм і методик їх застосування;
2)    як проектна діяльність учнів – складова навчальної діяльності, якій притаманні лише деякі риси професійної педагогічної діяльності.
За своєю суттю проектну діяльність учнів розуміємо як засіб їхнього навчання та виховання. Способом її організації є метод  проектів.
Метод проектів як педагогічна система виконує дидактичні, пізнавальні, розвивальні, виховні та соціалізуючі функції, які конкретизуються у відповідних завданнях.        
Я працюю з учнями початкових класів і вважаю, що в навчанні цієї вікової категорії метод проектів володіє потужним потенціалом для забезпечення єдності навчального і виховного процесів.
Мета проектного навчання:
1.     Сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту.
2.     Надихати на розвиток комунікативності та уміння співпрацювати.
3.     Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дитини, уміння шукати шляхи вирішення проблеми.
4.     Розвивати в учнів дослідницькі уміння ( виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення.
В основі методу проектів лежать:
            • розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;
            • уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
• уміння самостійно конструювати свої знання;
            • уміння інтегрувати свої знання з різних галузей науки;
            • уміння критично мислити.
План проведення проекту
І етап
Визначення теми.
Постановка завдання.
Обговорення.
Формулювання проблемних питань.
Формування груп, висунення гіпотез вирішення проблем.
Обговорення плану роботи учнів.
Обговорення можливих джерел інформації, питань захисту авторських прав.
ІІ етап
            Вибір творчої назви проекту.
            Самостійна робота учнів з обговорення завдання кожного в групі.
ІІІ етап
            Самостійна робота груп по виконанню завдань.
ІV етап
            Підготовка учнями звіту про виконану роботу.
V етап
            Захист отриманих результатів та дослідів.
Я працюю з учнями початкових класів і вважаю, що в навчанні цієї вікової категорії метод проектів володіє потужним потенціалом для забезпечення єдності навчального і виховного процесів.
Звичайно, у початковій школі проекти – це зазвичай не індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є обмеженою у засобах та інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому, звичайно, робота над проектом здійснюється під керівництвом учителя та батьків. Але батьки повинні постійно памʼятати, що суть методу проектів – це формування самостійності дитини у пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто зробить проект краще чи ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину роботи над проектом, інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога порадою, інформацією, виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор підтримання мотивації і забезпечення самостійності школярів. Особливо неоціненною є допомога батьків, коли діти роблять перші кроки у роботі над проектом. Тому слід наголосити батькам, що вони виконують лише роль помічника – допомогти знайти разом інформацію у книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти відібрати найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне слово для батьків «допомогти», але не «зробити замість». Краще тоді не робити зовсім, ніж зробити замість дитини.
Під час роботи над проектом «Безпечне колесо», ми повторили правила вуличного руху, знайшли відповіді на поставлені питання, зробили ілюстрації до даних правил, оформили стенд, навчилися надавати першу допомогу при невеликих травмах, підготувалися до змагань. Результатом діяльності став гарний виступ на змаганнях. Ми отримали перше місце.
      

Готуючи проект «Годівничка» учні здійснили дослідницький практикум на тему «Зимуючі птахи нашої місцевості». Спочатку діти спостерігали за птахами, що залишилися зимувати в нашій місцевості. За допомогою довідкової літератури визначили, що це за птахи, чим вони полюбляють харчуватися, яка небезпека очікує цих птахів взимку. Зібрали насіння, яким можна підгодовувати пташок. Зробили та розвісили годівнички. А зараз слідкуємо, щоб у годівничках завжди був корм.
 
Метод проектів у початковій школі вимагає інтеграції знань учнів у різних предметних областях: це і українська мова, і читання, і навколишній світ, і образотворче мистецтво, і музика, і краєзнавство, і екологія, і народознавство.
Добре запамʼяталася дітям робота над проектом «Космічні фантазії». Почалося все з конкурсу на написання віршів, творів, казок на дану тему. Всі учні взяли активну участь в ньому. Потім зробили до наших творів ілюстрації і оформили все це у вигляді саморобної книжки. Чотири кращих твори були представлені на районний конкурс. Вірш, який написала Баранчук Валерія, зайняв друге місце в районі.



Метод проектів дозволяє учням учитися на власному досвіді й досвіді інших і приносить задоволення учням, коли вони бачать продукт власної праці. Вважаю, що в процесі спільної діяльності під час роботи над проектом в учнів формується уміння працювати в колективі, робити вибір, приймати рішення, аналізувати результати діяльності. Така робота сприяє обʼєднанню колективу, виявленню творчих здібностей у дітей.
Проектне навчання – корисне доповнення до класно-урочної системи, але воно ніяк не повинно витісняти її й ставати певною панацеєю.






Комментариев нет:

Отправить комментарий